Sopivatko kanta-asiakasohjelmat B2B:hen? Vieraana Antti Pietilä, Loyalistic Oy

torstai 19. maaliskuuta 2020

Tunnemme kuluttajapuolen kanta-asiakasohjelmat oransseista plussapisteistä ja vihreistä “Escorteista”. Business to business -puolelta mieleen tulee lähinnä keskustelu työmatkojen lentopisteiden käyttämisestä henkilökohtaiseksi hyödyksi ja sen edun verotuksesta.

Tässä Let’s do !T:n podcastissa Pekka Poukkulan vieraana on asiakasuskollisuuden ja kanta-asiakasohjelmien asiantuntija, Loyalistic Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Antti Pietilä. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus kanta-asiakasohjelmista ja niiden pyörittämiseen tarvittavista järjestelmistä.

Kanta-asiakasohjelmien päätarkoitus on sitouttaa asiakasta keskittämään hankintojaan kanta-asiakasohjelmaa tarjoavaan yritykseen ja näin ollen parantaa asiakaskannattavuutta. Tyypillisesti osa tästä kannattavuuden paranemisesta palautetaan palkkiona asiakkaalle isompina alennuksina tai jopa ns. kick-backina, eli silkkana rahana.

Miten on B2B:ssä? Onko kanta-asiakasohjelmia ja jos on, miten ne on rakennettu ja millaista hyötyä ne tuovat? Entä miten ohjelmat rakennetaan niin, että ne kestävät päivänvalon myös verottajan silmissä?

Loyalistic on tuonut markkinoille tähän kokemukseen pohjautuen pilvipohjaisen alustan kanta-asiakasohjelmien pyörittämiseen.

  • Miten B2B-kanta-asiakasohjelmat eroavat B2C:stä?
  • Millaisia palkkiomalleja on käytössä, ja mitä kannattaa käyttää?
  • Toimivatko alennukset ja kick-backit?
  • Sopivatko kanta-asiakasohjelmat isoille yritysasiakkaille, jotka ovat tarkkoja hyvästä hallintotavasta? Tai julkisen sektorin asiakkaille? Minkälainen tällainen ohjelma sitten on?
  • Entä asiakasyrityskohtaiset ohjelmat? Mitä niillä haetaan?
  • Miten kanta-asiakasohjelma sovitetaan asiakasyrityksen ostoprosessiin?
  • Mitä hyötyjä kanta-asiakasohjelmasta on asiakaspysyvyyden, myynnin tehostumisen ja sopimusten jalkautuksen näkökulmista?
  • Millainen on hyvä kanta-asiakasohjelma ja miksi yksinkertainen toteuttaa on usein kallein ja tehottomin?

Katso ja kuuntele episodi, niin kuulet mitä uusia mahdollisuuksia kanta-asiakasohjelmat tuovat jopa isoihin B2B-sopimuksiin.

Jos haluat kuulla lisää kasvusta ja digitaalisesta kilpailukyvystä, jätä viesti Let’s do !T:lle ja otamme sinuun yhteyttä pikimmiten:
https://letsdoit.fi/jutellaan/

Voit kuunnella episodin myös suosituimmissa podcast-sovelluksissa, kuten Apple Podcast tai Spotify, tämän linkin kautta: https://anchor.fm/letsdoit-fi

Antti Pietilää voit seurata LinkedInissä: https://www.linkedin.com/in/anttipietila/

Pekka Poukkulaa voit seurata LinkedInissä: https://www.linkedin.com/in/ppoukkula/