Aiheena verkkokauppa, osa 2: verkkokauppa-alustat ja B2B – vieraana Mikko Hänninen

4. kesäkuuta 2020

Verkkokaupan perustaminen ja pyörittäminen on nykyään suhteellisen helppoa valmiiden alustojen myötä. Myös B2B-myynnissä kannattaa hyödyntää verkkokauppaa, ja verkkomyynnin volyymit ovatkin B2B:ssä suurempia kuin kuluttajapuolella. Tämän viikon episodimme asiantuntijavieraana on jälleen Aalto-yliopiston tutkija ja kauppatieteiden tohtori Mikko Hänninen.


 

Videopodcastin toisessa osassa kuulet lisää esim. näistä aiheista:

  • Kuinka alustatalous on muuttanut verkkokauppaa ja yksittäisen toimijan pääsyä verkon markkinoille?
  • Mitä merkitystä on kanta-asiakkuusohjelmilla ja kuinka asiakas lukkiutetaan?
  • Millainen rooli verkkokaupalla on B2B:n puolella?
  • Mistä lähteä liikkeelle verkkokauppaa perustaessa?

Katso ja kuuntele episodi, niin saat hyödyllistä tietoa verkkokaupan alustoista, hylättyjen ostoskorien minimoinnista ja muista verkkomyynnissä menestymisen keskeisistä tekijöistä.

Mikä on verkkokaupan tilanne Suomessa, ja mitä erityispiirteitä meillä on? Vieraana Mikko Hänninen – osa 1

28. toukokuuta 2020

Hyödykkeiden ja palvelujen ostaminen verkosta on suomalaisille jo arkipäivää, mutta emme ole vielä kirineet esimerkiksi muita pohjoismaita kiinni. Kilpailu on kovaa, mutta Suomessa on sekä verkkokaupassa että ostamiskulttuurissa ylipäätään omat erityispiirteensä, jotka on eduksi tunnistaa. Tämänkertainen vieraamme on aiheeseen perehtynyt Aalto-yliopiston tutkija ja kauppatieteiden tohtori Mikko Hänninen.

Videopodcastin ensimmäisessä osassa valaistaan mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Kuinka suomalainen valitsee, mistä ja miten ostaa, ja mikä on esim. sukupolvierojen merkitys?
  • Millaiset tekijät vaikuttavat verkkokaupan kannattavuuteen?
  • Millä keinoin suomalainen yritys voi kilpailla verkkomyynnissä isojen kansainvälisten jättien kanssa?
  • Entä onko realistista suunnata verkkokauppamyyntiä myös ulkomaisille ostajille?

 
Katso ja kuuntele episodi, niin saat tietoa verkkokaupan nykytilasta, kehittämisestä ja keinoista laajentaa omia verkkomyyntimahdollisuuksiaan.

Kuinka dataa voi hyödyntää uusissa liiketoimintamalleissa? Vieraana Timo Seppälä – osa 2

22. toukokuuta 2020

Reaaliaikainen data tuo lukuisia uusia mahdollisuuksia liiketoimintaan, mutta oleellista on tietää, mikä data on arvokasta. Pekka Poukkulan vieraana aiheesta jatkaa keskustelua Aalto-yliopiston työelämäprofessori ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen johtava tutkija Timo Seppälä.


 

Käsittelemme tässä toisessa osassa mm. seuraavia aiheita:

  • Elävän elämän esimerkkejä reaaliaikaisen datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa.
  • Kuinka reaaliaikaisen datan avulla voidaan ennustaa tulevaa?
  • Entä millä tavoin datan avulla voisi kehittää paitsi liike-elämää, myös koko yhteiskuntaa?
  • Mikä merkitys on sillä, että tietojärjestelmät ovat ajan tasalla ja että myös yrityksen sisällä on teknologista osto-osaamista?

 
Katso ja kuuntele episodi, niin kuulet kiinnostavia ajatuksia siitä, kuinka data ja digitalisaatio tarjoavat uusia toimintamalleja ja mitä niiden toteuttaminen edellyttää. 

Kuinka dataa voi hyödyntää uusissa liiketoimintamalleissa? Vieraana Timo Seppälä – osa 1

13. toukokuuta 2020

Datan kerääminen pelkän keräämisen vuoksi ei ole järkevää, ellei sitä ota myös hyötykäyttöön – ja hyötyjä voi lisätä se, että dataa jaetaan jopa kilpailijoiden kanssa. Mutta miksi, miten ja milloin? Pekka Poukkulan kanssa on keskustelemassa aihetta tutkinut Aalto-yliopiston työelämäprofessori ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen johtava tutkija Timo Seppälä.

Käsittelemme aiheen ensimmäisessä jaksossa mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Kuinka teknologinen kehitys on lisännyt datan jakamista ja hyödyntämistä?
  • Mikä vaikutus liiketoimintamalleille on ohjelmointirajapintojen avaamisella?
  • Milloin asiakasdatan jakaminen voi olla kaikkien etu?

Katso ja kuuntele episodi, niin kuulet kiinnostavia ajatuksia siitä, kuinka datan ja digitalisaation avulla voidaan kehittää entistä tuottavampia ja palvelevampia liiketoimintamalleja. 

Mitä johtajan tulee tietää digimarkkinoinnista? Vieraana Jussi Liimatainen

29. huhtikuuta 2020

Digimarkkinointi on myynnin oleellinen osa-alue, ja siksi myös johtotasolla tulisi olla siitä ymmärrystä. Tällä kertaa podcast-jaksomme vieraana on Jussi Liimatainen, tuoreen Digitrippi – näin johdat digimarkkinointia -kirjan kirjoittaja ja Vipu Internationalin toimitusjohtaja.

 

Pohdimme jaksossa mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Mitä liiketoimintahyötyjä digimarkkinoinnista haetaan?
  • Yrityksissä on eroja – millainen digimarkkinointi sopii kenellekin?
  • Mitä on verkkoliidimarkkinointi ja miten se rakennetaan?
  • Mikä on analytiikan merkitys ja kuinka sitä tehdään oikein?

Katso ja kuuntele episodi, niin kuulet tärkeää tietoa digimarkkinoinnista, sen merkityksestä ja miksi myös johdon on tärkeää olla siitä kartalla. 

1 – 5 / 18