GDPR haltuun – aiheena tietosuoja-asetus, vieraana tuotepäällikkö Sanna Holopainen Alma Talent Oy:sta

torstai 18. kesäkuuta 2020

Kirjainyhdistelmä GDPR herättää hiuksia nostattavan mielikuvan lakijargonia vilisevästä sääntöryppäästä, jota on mahdotonta noudattaa arkielämässä. Mutta mitä GDPR oikeastaan tarkoittaa ja mihin se velvoittaa? Yleisen tietosuoja-asetuksen kiemuroita on selventämässä Alma Talent Oy:n tietohuoltopalvelusta ja sen kehittämisestä vastaava tuotepäällikkö Sanna Holopainen.

Jaksossa kuulet vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä GDPR tarkalleen ottaen sisältää ja mitä se säätelee – entä mikä on ePrivacy?
  • Mitkä ovat rekisterinpitäjän velvollisuudet sekä kenen tietoja saa kerätä rekisteriin, ja millä perusteilla?
  • Mitä kaikkea on tarpeen tietää suoramarkkinointia suunnitellessaan?

Katso ja kuuntele episodi, niin saat tärkeää tietoa GDPR:stä ja sen noudattamisesta oikealla tavalla.

Ajantasainen asiakastieto, tietohuoltopalvelu ja CRM – vieraana Sanna Holopainen

torstai 11. kesäkuuta 2020

Asiakasrekisteri on aivan keskeisintä yritystoiminnan materiaalia, mutta kaikilla yrityksillä sellaista ei edes ole. Rekisterin kerääminen ja ajan tasalla pitäminen on työlästä, ja usein yhteys- ja yritystietojen kanssa näpertely lankeaa myyjille, jolloin aika on pois kaupanteosta. Mikä siis avuksi? Tästä aiheesta vieraanamme on keskustelemassa Alma Talent Oy:n tietohuoltopalvelusta ja sen kehittämisestä vastaava tuotepäällikkö Sanna Holopainen.

Juttelemme jaksossa mm. seuraavista aiheista:

  • Mitä kaikkea tietohuolto oikeastaan sisältää?
  • Mistä saa valmiita asiakasrekistereitä ja miten ne koostetaan yrityksen tarpeisiin?
  • Miten lainsäädäntö vaikuttaa yrityksen tietohuoltoon?
  • Kuinka CRM valjastetaan tehokkaasti asiakasrekisterin ylläpitoon?


Katso ja kuuntele episodi, niin kuulet kiinnostavaa asiaa tietohuollosta sekä asiakasrekisterien hankinnasta ja ylläpidosta.

Aiheena verkkokauppa, osa 2: verkkokauppa-alustat ja B2B – vieraana Mikko Hänninen

torstai 4. kesäkuuta 2020

Verkkokaupan perustaminen ja pyörittäminen on nykyään suhteellisen helppoa valmiiden alustojen myötä. Myös B2B-myynnissä kannattaa hyödyntää verkkokauppaa, ja verkkomyynnin volyymit ovatkin B2B:ssä suurempia kuin kuluttajapuolella. Tämän viikon episodimme asiantuntijavieraana on jälleen Aalto-yliopiston tutkija ja kauppatieteiden tohtori Mikko Hänninen.


 

Videopodcastin toisessa osassa kuulet lisää esim. näistä aiheista:

  • Kuinka alustatalous on muuttanut verkkokauppaa ja yksittäisen toimijan pääsyä verkon markkinoille?
  • Mitä merkitystä on kanta-asiakkuusohjelmilla ja kuinka asiakas lukkiutetaan?
  • Millainen rooli verkkokaupalla on B2B:n puolella?
  • Mistä lähteä liikkeelle verkkokauppaa perustaessa?

Katso ja kuuntele episodi, niin saat hyödyllistä tietoa verkkokaupan alustoista, hylättyjen ostoskorien minimoinnista ja muista verkkomyynnissä menestymisen keskeisistä tekijöistä.

Mikä on verkkokaupan tilanne Suomessa, ja mitä erityispiirteitä meillä on? Vieraana Mikko Hänninen – osa 1

torstai 28. toukokuuta 2020

Hyödykkeiden ja palvelujen ostaminen verkosta on suomalaisille jo arkipäivää, mutta emme ole vielä kirineet esimerkiksi muita pohjoismaita kiinni. Kilpailu on kovaa, mutta Suomessa on sekä verkkokaupassa että ostamiskulttuurissa ylipäätään omat erityispiirteensä, jotka on eduksi tunnistaa. Tämänkertainen vieraamme on aiheeseen perehtynyt Aalto-yliopiston tutkija ja kauppatieteiden tohtori Mikko Hänninen.

Videopodcastin ensimmäisessä osassa valaistaan mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Kuinka suomalainen valitsee, mistä ja miten ostaa, ja mikä on esim. sukupolvierojen merkitys?
  • Millaiset tekijät vaikuttavat verkkokaupan kannattavuuteen?
  • Millä keinoin suomalainen yritys voi kilpailla verkkomyynnissä isojen kansainvälisten jättien kanssa?
  • Entä onko realistista suunnata verkkokauppamyyntiä myös ulkomaisille ostajille?

 
Katso ja kuuntele episodi, niin saat tietoa verkkokaupan nykytilasta, kehittämisestä ja keinoista laajentaa omia verkkomyyntimahdollisuuksiaan.

Kuinka dataa voi hyödyntää uusissa liiketoimintamalleissa? Vieraana Timo Seppälä – osa 2

perjantai 22. toukokuuta 2020

Reaaliaikainen data tuo lukuisia uusia mahdollisuuksia liiketoimintaan, mutta oleellista on tietää, mikä data on arvokasta. Pekka Poukkulan vieraana aiheesta jatkaa keskustelua Aalto-yliopiston työelämäprofessori ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen johtava tutkija Timo Seppälä.


 

Käsittelemme tässä toisessa osassa mm. seuraavia aiheita:

  • Elävän elämän esimerkkejä reaaliaikaisen datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa.
  • Kuinka reaaliaikaisen datan avulla voidaan ennustaa tulevaa?
  • Entä millä tavoin datan avulla voisi kehittää paitsi liike-elämää, myös koko yhteiskuntaa?
  • Mikä merkitys on sillä, että tietojärjestelmät ovat ajan tasalla ja että myös yrityksen sisällä on teknologista osto-osaamista?

 
Katso ja kuuntele episodi, niin kuulet kiinnostavia ajatuksia siitä, kuinka data ja digitalisaatio tarjoavat uusia toimintamalleja ja mitä niiden toteuttaminen edellyttää. 

1 – 5 / 20